Sporten
Welke sporten zijn er?
Sporten
Welke sporten zijn er?
Voordat je begint
Wat heb je allemaal nodig?
Voordat je begint
Wat heb je allemaal nodig?
Blessures en aandoeningen
Alles wat je moet weten
Blessures en aandoeningen
Alles wat je moet weten
Energie
Hoe krijg je genoeg energie binnen?
Energie
Hoe krijg je genoeg energie binnen?
Pimp je gymles
Wat is hip en wat niet...
Pimp je gymles
Wat is hip en wat niet...

Door je enkel gegaan?

Door je enkel gegaan?

Bij een verkeerde beweging bij het sporten, kun je zomaar je enkel verzwikken. Als je geluk hebt dan kun je gewoon doorspelen. Als je veel pijn hebt en niet goed zonder pijn kunt staan en bewegen heb je misschien zelfs je enkelbanden beschadigd. In dat geval is het goed als je de volgende 4 dingen doet:

1. Koelen. Koel je enkel twintig minuten met koud en stromend water (of een cold-pack);
2. Inpakken. Doe een verband of zwachtel om je enkel;
3. Been omhoog. Bij het zitten zoveel mogelijk je enkel hoog houden zorgt ervoor dat pijn en zwelling verminderen.
4. Naar de dokter of fysiotherapeut. Deze kunnen beoordelen wat je verder kan en moet doen.

Wat te doen… om te voorkomen?

Je enkelbanden kunnen na de eerste keer een beetje uitgerekt zijn. De kans dat je er weer doorheen gaat is dan groter. Het is dan slim om speciale oefeningen te doen om je enkel te versterken en om een speciale brace te dragen tijdens het sporten.

Tip: Zorg voor een leeg veld

  • Opruimen. Haal tassen, losse ballen, kleding weg uit de sportruimte/van het veld. Zorg dat je niet over iets kan struikelen.
  •  Schoon en droog. Zand en water in de sportruimte is gevaarlijk. Je kunt uitglijden en lelijk vallen. Zorg daarom dat de vloer schoon en droog is.

Fabels en feiten

© 2014 Onwijsfit.nl is onderdeel van sportzorg.nl